نودل

مجله اینترنتی سرو دانلود

خانه » ریپرتاژ » اصول طراحی پرسشنامه

اصول طراحی پرسشنامه

طراحی پرسشنامه

نودل

اصول طراحی پرسشنامه

 

پرسشنامه ابزار پژوهشي است كه از مجموعه سوالات استاندارد شده براي جمع آوري اطلاعات مفيد آماري در مورد موضوع از يك يا چند پاسخ دهنده تشكيل مي شود.

مراحل مربوط به طراحی پرسشنامه

1. آنچه را که می خواهید در یک  پرسشنامه تحقیق پوشش دهید مشخص کنید: قبل از شروع طراحی شکل آن ، به این سوال بپرسید که پرسشنامه شما شامل چه مواردی می شود. شفاف سازی موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این اولین قدم برای طراحی پرسشنامه است. پس از مشخص شدن هدف از پرسشنامه ، می توانید روند طراحی را شروع کنید.

2. کلمات را ساده و واضح نگه دارید: کلمات یا عباراتی که در هنگام نوشتن پرسشنامه به کار می برید باید به آسانی قابل فهم باشد. اگر سوالات مشخص نباشند ، پاسخ دهندگان ممکن است هر سؤالی را انتخاب کنند و از داده هایی که جمع آوری می کنید استفاده کنند.

3. هر بار فقط یک سؤال بپرسید: در بعضی مواقع ممکن است یک محقق وسوسه شود که دو سوال مشابه را به عنوان یک سؤال اضافه کند. این ممکن است یک راه مناسب برای تلفیق پاسخ به سؤالات مشابه به نظر برسد ، اما در واقع می تواند پاسخگویان را سردرگم کرده یا منجر به داده های نادرست شود. اگر هرکدام از سؤالات شما حاوی کلمه “و” است ، نگاه دیگری بیندازید. این سوال احتمالاً دو بخش دارد که می تواند بر کیفیت داده های شما تأثیر بگذارد.

4- با گزینه های خود انعطاف پذیر باشید: در حین طراحی ، سازنده نظرسنجی باید از نظر ” گزینه” برای پاسخ دهندگان انعطاف پذیر باشد. بعضی اوقات ممکن است پاسخ دهندگان لزوماً بخواهند از گزینه های پاسخ ارائه شده توسط سازنده نظرسنجی استفاده کنند. گزینه “دیگر” غالباً به نگه داشتن پاسخ دهندگان در بررسی کمک می کند.

5- سؤال بسته یا باز ، این یک انتخاب دشوار است: سازنده نظرسنجی ممکن است در شرایطی قرار بگیرد که باید بین سؤالات باز یا بسته نزدیک ، انتخاب متمایز کند. نوع سؤال باید با دقت انتخاب شود زیرا در وهله اول لحن و اهمیت پرسیدن سوال را تعیین می کند.

اگر پرسشنامه نیاز به پاسخ دهندگان در مورد افکار خود داشته باشد ، یک سؤال باز بهترین انتخاب است. اگر طراح پاسخ مشخصی را می خواهد ، پس سؤالات نزدیک باید انتخاب اصلی آنها باشد. کلید پرسیدن سؤالات بسته ، تولید داده هایی است که به راحتی می توانند تجزیه و تحلیل شوند و روند آن را مشاهده کنند.

6. شناخت مخاطبان خود بسیار مهم است: یک محقق باید مخاطب هدف خود را بشناسد. به عنوان مثال ، اگر مخاطب مورد نظر بیشتر به زبان اسپانیایی صحبت می کند ، ارسال پرسشنامه به هر زبان دیگری میزان پاسخ و دقت داده ها را پایین می آورد. چیزی که ممکن است برای شما واضح به نظر برسد ممکن است برای پاسخگویان شما گیج کننده باشد. از زبان و اصطلاحات ساده ای استفاده کنید که پاسخ دهندگان شما آن را درک کنند ، و از اصطلاحات فنی و زبانی خاص در صنعت که ممکن است پاسخگویان را سردرگم یا ناامید کند اجتناب کنید.

برای انجام تحقیقات بازار ، محققان به یک نمونه نماینده نیاز دارند که می تواند با استفاده از یکی از بسیاری از تکنیک های نمونه گیری جمع آوری شود. برنامه ریزی و تعریف این پاسخ دهندگان هدف بر اساس جمعیت آماری مورد نیاز بسیار مهم است.

7-از پرسشنامه استاندارد استفاده کنید: پرسشنامه استاندارد اطلاعات دقیق تر و منظم تری را در  اختیار شما قرار می دهد

همیشه سؤالات شخصی را در آخر قرار دهید. سوالات حساس ممکن است باعث شود که پاسخ دهندگان قبل از اتمام کنار بیایند. در صورت پایان یافتن این سؤالات ، مخاطب وقت داشته است که با مصاحبه راحت تر شده و بیشتر به سؤالات شخصی یا جمعیتی پاسخ دهد.

پرسش سنج

در صورتی که برای جمع آوری اطلاعات آماری به پرسشنامه نیاز پیدا کردید از هر سایتی دانلود پرسشنامه را انجام ندهید ما به شما وب سایت پرسش سنج به ادرسhttps://porseshsanj.ir  را پیشنهاد میکنم که با تلاش و پشتکار فراوان اقدام به تهیه پرسشنامه های استاندارد شده نموده است.

نودل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *