نودل

مجله اینترنتی سرو دانلود

خانه » ریپرتاژ » دریچه چدنی و انواع آن

دریچه چدنی و انواع آن

دریچه چدنی

نودل

دریچه چدنی و انواع آن

دریچه‌های منهول چدنی جزو قدیمی‌ترین و پر مصرف‌ترین دریچه‌ها هستند. امروزه اگرچه به دلیل توسعه علم و تکنولوژی ساخت مواد، دریچه‌هایی با جنس‌های مختلف و ویژگی های بهتر (مانند کامپوزیت، پلی اتیلن، کوپلیمر و نانوکامپوزیت) ساخته و روانه بازار شده‌اند اما هنوز هم قاب و دریچه‌های چدنی در کشور ما به طور وسیع استفاده می‌شوند

قاب و دریچه‌های منهول چدنی در طول سالیان گذشته پیوسته یکی از اولین گزینه‌ها برای پوشش دهانه‌های باز منهول به منظور جلوگیری از سقوط افراد به درون این گودال‌ها بوده و برای انواع کاربردهای برق، مخابرات، آب و فاضلاب، گاز و کاربردهای شهری مورد استفاده صورت می‌گرفته است. محبوبیتچدن‌ها ریشه در قابلیت ریخته‌گری شکل‌های گوناگون با قیمت متناسب و نیز استقامت نسبتا بالای آنها دارد.

کاربرد دریچه‌های چدنی

کاربرد اصلی دریچه‌های منهول چدنی پوشاندن دهانه منهول‌ها و چاههای دسترسی به خطوط زیرزمینی است. با این کار علاوه بر اینکه از اتفاق رخدادهایی نظیر سقوط افراد و وسایل نقلیه به داخل منهول‌ها پیشگیریشده و رفت و آمد ایمن در سطح خیابان‌ها و پیاده‌راه‌ها قطع نمی‌شود، در زمان مورد نیاز برای بازدید فاضلاب، تکنسین‌ها از تأسیسات زیرزمینی (مانند خطوط برق و مخابرات، گاز و آب و فاضلاب) می‌توان با برداشتن دریچه‌های چدنی، امکان دسترسی به این تأسیسات را مهیا کرده و تعمیرات لازم درصورت نیاز اجرا شود.

از کاربردهای دیگر قاب و دریچه‌های چدنی، می‌توان به انتقال آب باران و روان آب‌های سطحی به سیستم‌های فاضلاب شهری اشاره کرد. امروزه به دلیل عدم طراحی سیستم‌های مناسب زه کشی و جمع‌آوری آبهای سطحی مشاهده می‌شود که در شهرها با وقوع کوچکترین بارندگی رگباری، دریاچه‌ای از آب در سطح خیابان‌ها تشکیل شده و موجب بروز ترافیک‌های چند ساعته برای شهروندان ایفا می‌گردد. به منظور حل این مشکل باید ضمن طراحی چاههای فاضلاب، سطح خیابان‌ها نیز با شیب بندی مناسب ایجاد شوند تا رواناب سطحی به مسیرهای منتهی به سیستم‌های جمع‌آوری فاضلاب انتقال یافته و سپس به داخل آنها بریزد. نقش دریچه‌های چدنی در اینجا، که به صورت دریچه‌های مشبک استفاده می‌شوند، پوشش دهانه منهول‌ فاضلاب در سطح خیابان و نیز هدایت رواناب سطحی از طریق سوراخ‌های تعبیه شده در آن به داخل چاه است.

دریچه چدنی

خرید دریچه چدنی

برای خرید دریچه چدنی می‌توانید با شماره‌های موجود در صفحه تماس بگیرید. کارشناسان شرکت چدن کاوه بدر به شما در این زمینه‌ مشاوره‌های لازم را ارائه خواهند کرد.

مشخصات دریچه‌های چدنی

در این قسمت به بررسی برخی از مهمترین مشخصه‌های دریچه‌های چدنی می‌پردازیم که در هنگام خرید تاثیرگذار هستند. از جمله این خصوصیت ها می‌توان به وزن، ابعاد، قیمت کلاس کاری یا توان باربری، نوع چدن و استاندارد دریچه‌ اشاره کرد.

ابعاد دریچه‌های چدنی چگونه است؟

دریچه‌های منهول چدنی به دلیل کاربرد وسیعشان در صنایع مختلف و نیز قابلیت ریخته‌گری نسبتا آسان، در انواع ابعاد و اشکال (مربعی، مستطیلی و دایره‌ای) تولید و استفاده می‌شوند. از انواع پر کاربرد دریچه‌های منهول چدنی مربعی می‌توان به دریچه‌هایی با طول ضلع 30، 40، 50، 60، 80 و 100 سانتی‌متر اشاره کرد. در نوع مستطیلی این دریچه‌ها، از ابعاد کوچک 30×20، 40×30، 50×40 و 60×50 سانتی‌متر (که به عنوان دریچه بازدید کنتور مورد استفاده قرار می‌گیرد) در بازار موجود است تا دریچه‌هایی با ابعاد 80×60، 100×80 و حتی بزرگتر. دریچه‌هایی دایره‌ای نیز که بر روی منهول‌ها در سطح شهر قرار می‌گیرند، بسته به قطر دهانه منهول در سایزهای مختلف تولید می‌شوند و از انواع پرکاربرد آن می‌توان به سایزهای 60، 80 و 100 سانتی‌متر اشاره نمود.

وزن دریچه چدنی منهول و قیمت آن

وزن و قیمت دریچه ، از جمله مهمترین پارامترهایی هستند که به هنگام انتخاب دریچه‌های منهول باید به آنها توجه کرد. وزن دریچه‌ها نباید خیلی کم باشد؛ چراکه به راحتی امکان سرقت شدن دارد و نیز به دلیل عدم چفت شدگی مناسب با قاب زیرین خود، هنگام عبور وسایل نقلیه از روی آن تولید سر و صدا می‌نماید. همچنین وزن خیلی بالا هم از معایب دریچه‌ها محسوب شده و موجب سختی حمل و نقل، نصب و باز کردن آنها خواهد شد.

به طور کلی وزن و قیمت دریچه‌های چدنی مقدار ثابت نداشته و تابع پارامترهایی نظیر شکل، ابعاد و بار قابل تحمل آنهاست. برای مثال یک دریچه چدنی دایره ای با قطر 80 سانتی‌متر که قرار است در نواحي صرفا استفاده شده توسط پياده‌ها و دوچرخه سوارها نصب شود، وزن و قیمت متفاوتی با دریچه چدنی مربعی به ضلع 50 سانتیمتر نصب شده در یک فرودگاه دارد. اما نکته ای که به طور کلی در مورد دریچه‌های چدنی درست است، این است که این دریچه‌ها نسبت به سایر جنس‌های دریچه وزن بالایی دارند و این امر موجب زیاد بودن هزینه حمل و نصب شان می‌شود. در کنار وزن زیاد، بالاتر بودن قیمت این دریچه‌ها نسبت به اکثر نمونه‌های دیگر موجود در بازار، از معایب اصلی دریچه‌های چدنی محسوب شده و قابلیت رقابت با جنس‌های دیگر دریچه را از آنها می‌گیرد.

کلاس‌های باربری

گروهردهبار قابل تحمل (تن)محل نصب

1A151/5نواحي صرفا استفاده شده توسط پياده ها و دوچرخه سوارها

2B12512/5پياده راه‌ها، نواحي پياده‌رو و نظاير آن، نواحي پارك خودرو

3C25025حاشيه جداول خيابان‌ها، حداکثر 5/0 متر تا ماشین‌رو و 2/0 متر تا پیاده راه

4D40040قسمت ماشين‌رو خيابان‌ها، شانه‌هاي تحكيم شده و نواحی پارک خودرو، برای تمام انواع خودروهای جاده‌ای

5E60060نواحي تحمل كننده وسايل نقليه سنگين از قبيل لنگرگاه‌ها و فرودگاه‌ها

6F90090نواحي ويژه تحمل كننده وسايل نقليه سنگين مانند فرودگاه‌ها

انواع دریچه منهول چدنی

در چدن‌ها بخش قابل توجهی از کربن، در هنگام انجماد آن آزاد شده و به صورت یک جزء اصلی مجزا در ریز ساختار شامل فاز پایدار گرافیت و فاز ناپایدار سمنتیت (کاربید آهن) ظاهر می‌شود. چگونگی تشکیل این کربن آزاد، شکل و نوع آن تعیین کننده نوع چدن بوده و ماهیت و خواص آن را مشخص می‌کند. بنابراین یکی از بهترین روش‌ها برای دسته‌بندی انواع چدن‌ها، تفکیک آنها بر اساس نوع کربن آزاد و شکل آن در ریز ساختار است. بر همین مبنا، چدن‌ها به دسته‌های زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

دریچه چدن خاکستری:

اگر کربن آزاد به صورت گرافیت ورقه‌ای رسوب کند، به آن چدن خاکستری (Gray Iron) می‌گویند.

چدن داکتیل:

اگر کربن آزاد به صورت گرافیت کروی رسوب کند، به آن چدن داکتیل یا نشکن (Ductile Iron) می‌گویند.

چدن با گرافیت فشرده:

اگر کربن آزاد به صورت گرافیت کِرمی شکل با پولک‌های کلفت رسوب کند، به آن چدن با گرافیت فشرده (Compacted Graphite Iron) می‌گویند.

چدن مالیبل:

اگر کربن آزاد به صورت توده‌های برفکی شکل رسوب کند، به آن چدن مالیبل یا چکش‌خوار (Malleable Iron) می‌گویند.

ساختار دریچه منهول چدنی مالیبل

چدن سفید: اگر کربن آزاد در ترکیب با آهن به صورت کاربید آهن (Fe3C) ظاهر شود، به آن چدن سفید (White Iron) می‌گویند.

هر کدام از انواع چدن نامبرده شده در بالا خواص و ویژگی‌های منحصر به فرد خودشان را دارند. اما دریچه‌های چدنی منهول غالبا از دو دسته چدن خاکستری و چدن داکتیل ساخته می‌شوند. دریچه‌های چدن داکتیل نسبت به چدن خاکستری دوام بالاتری دارند و همین امر سبب می‌شود که یک دریچه چدن خاکستری وزن بیشتری نسبت به دریچه چدنی داکتیل با همان ابعاد داشته باشد. سبکتر بودن دریچه‌های داکتیل موجب آسان‌تر بودن جابجایی و نصب آنها نیز می‌شود. همچنین تغییر طول و استحکام کششی بالاتر، از مزیت‌های دیگر دریچه‌های چدنی داکتیل نسبت به نوع خاکستری آن است. با وجود سنگین‌تر و شکننده‌تر بودن دریچه‌های چدن خاکستری، مشاهده می‌شود که در سطح شهرها همچنان از این دریچه‌ها استفاده می‌شود که علت این امر ارزان‌تر بودن آنها نسبت به دریچه‌های داکتیل است.

مزایای دریچه منهول چدنی

دوام بالا در برابر ضربه و فشار: دریچه‌های منهول چدنی مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشار دارند و همانطور که ذکر شد، این مقاومت در دریچه‌های چدن داکتیل بیشتر از چدن خاکستری است.

قابلیت تولید در هر 6 رده مقاومتی: دریچه‌های چدنی منهول را برای انواع کاربردهای مختلف می‌توان تولید کرد و در واقع یکی از مزایای این دریچه‌ها، قابلیت تولید آنها در هر 6 رده مقاومتی A15 تا F900 است.

استحکام کششی بالا: دریچه‌های چدنی داکتیل بر خلاف نوع خاکستری آن استحکام کششی بالایی دارند و این یک مزیت مهم برای آنها محسوب می‌شود.

قابل بازیافت بودن: از دیگر مزایا دریچه چدنی قابل بازیافت بودن آنهاست. به طور کلی قابل بازیافت بودن دریچه‌های منهول در عین حال که می‌تواند یک ویژگی خیلی مثبت محسوب شود، جزو معایب بزرگ آنها نیز هست. در واقع اگر از لحاظ زیست محیطی به قضیه نگاه کنیم، زمانی که دریچه‌ای قابل بازیافت باشد، صدمه‌ای به محیط زیست وارد نکرده و دوباره می‌تواند به چرخه طبیعت بازگردد. اما از منظر دیگر، قابل بازیافت بودن سبب می‌شود تا سارقان انگیزه کافی برای سرقت این دریچه‌ها را داشته باشند و متعاقب آن همه روزه شاهد وقوع حوادثی نظیر سقوط عابرین پیاده و یا موتورسواران به داخل منهول‌ها باشیم.

قابلیت پیدا شدن در صورت مدفون شدن: گاهی اوقات دریچه‌های منهول در زیر پوشش‌های راهسازی مدفون شده و پیدا کردن برخی از آنها (مانند دریچه‌های کامپوزیت و پلی اتیلن) خیلی سخت و حتی غیر ممکن می‌شود. اما دریچه‌های چدنی به دلیل وجود آهن در ساختارشان به راحتی توسط دستگاه‌های فلزیاب پیدا می‌شوند.

معایب دریچه منهول چدنی چیست؟

پتانسیل سرقت بالا: همانطور که ذکر شد، دریچه‌های منهول چدنی به دلیل قابل بازیافت بودن‌شان همواره گزینه مناسبی برای سارقان هستند و حوادثی نظیر سقوط عابرین پیاده و وسایل نقلیه به داخل چاه‌های منهول، جزو اتفاقات ناگواری است که در نتیجه این سرقت‌ها به وقوع می پیوندد.

زنگ زدگی و پوسیدگی در محیط‌های مرطوب: برای دریچه‌هایی که در تماس با مواد شیمیایی خورنده هستند، و یا دریچه‌های استفاده شده در محیط‌های مرطوب، مقاوم بودن در برابر خوردگی و پوسیدگی از جمله مزیت‌های مهم محسوب می‌شود. به دلیل جنس دریچه‌های چدنی، این ویژگی مطلوب از آنها صلب شده و فقط در صورتی می‌توان از این دریچه‌ها در محیط‌های مرطوب استفاده کرد که با پوشش‌های اپوکسی مناسب اندود شده باشند. در غیر این صورت خیلی سریع دچار زنگ زدگی و پوسیدگیشده و مقاومت‌شان کم میشود.

وزن زیاد و هزینه‌های بالای جابجایی و نصب: دریچه‌های منهول چدنی به نسبت اکثر قریب به اتفاق جنس‌های دیگر دریچه موجود در بازار، وزن سنگین‌تری دارند و این از معایب بزرگ برای این دریچه‌ها محسوب می‌شود؛ چراکه هم هزینه‌های حمل و جابجایی را زیاد میکند و هم گاهی موجب آسیب دیدگی کارگران به هنگام نصب می‌شود. البته همانطور که قبل تر نیز ذکر شد، دریچه‌های چدن داکتیل وزن کمتری نسبت به چدن خاکستری دارند.

قیمت بیشتر نسبت به جنس‌های دیگر دریچه منهول

تولید صدا در هنگام عبور وسیله نقلیه

عدم قابلیت تولید در رنگ‌های مختلف

استانداردهای دریچه منهول چدنی

کارخانه‌های تولید‌کننده دریچه منهول چدنی باید از محصولاتشان را مطابق با استانداردهای 14976 ایران (با عنوان “دریچه‌های آدم‌رو و آب‌گیر برای نواحی تردد وسایل نقلیه و پیاده‌رو”) و نیز EN 124 اروپا تولید کنند. علاوه بر این دو استاندارد، برای تولید دریچه‌های چدن داکتیل از استاندارد ISO 1083 نیز استفاده می‌شود.

سوالات متداول :

قیمت دریچه منهول چدنی چقدر است ؟

قیمت دریچه چدنی به قیمت چدن و سایر عوامل بازار بستگی دارد. برای دریافت قیمت روز، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

وزن دریچه چدنی چقدر است ؟

وزن دریچه چدنی بسته به ابعاد دریچه می‌تواند متفاوت باشد. مثلا چدن داکتیل سایز 60 بدون طوقه حدود 60 کیلوگرم است و با طوقه حدود 90 کیلوگرم برای دریافت وزن سایر کلاس‌ها و ابعاد‌ها می‌توانید با کارشناسان شرکت چدن کاوه بدر تماس بگیرید.

برای خرید دریچه چدنی چه کنیم؟

کافیست با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید. کارشناسان ما راهنماییتان می‌کنند.

برای جلوگیری از سرقت دریچه چدنی چه کنیم؟

بهترین روش استفاده از دریچه‌های نانوکامپوزیت ضد سرقت است .

گروه صنعتی چدن کاوه بدر در تاریخ سوماردیبهشت ماه سال 1377 با تولید انواع قطعات فعالیت خود را آغاز نمود . از ابتدا تا کنون در طول گذشت این چند دهه ، شرکت با استفاده از روش های استاندارد روز دنیا و بهره مندی از دانش و توانایی و تخصص کادر تحقیقاتی خود با نوآوری در تولید موجب جلب رضایت کارفرمایان و پیمانکاران صنایع کشور گردیده و توانسته سهمی قابل توجه در زمینه های عمرانی و صنعتی در راستای آبادانی میهن عزیزمان ایران بردارد

 

نودل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *