نودل

مجله اینترنتی سرو دانلود

خانه » ریپرتاژ » آردوینو چیست و چکار میکند (بررسی کامل Arduino)

آردوینو چیست و چکار میکند (بررسی کامل Arduino)

آردوینو

نودل

آردوینو چیست و چکار میکند (بررسی کامل Arduino)

متن باز را می‌توان به نوعی روش و راهی برای طراحی دانست که در آن سازنده ی یک سخت افزار و یا یک نرم افزار، این امکان را برای کاربران فراهم می کند که بتوانند آن نرم افزار و یا سخت افزار را به روش دلخواه خود تغییر بدهند.

منابع مختلفی برای یادگیری آردینو در اینترنت وجود دارد که سایت الکترونیک آیرنکس یکی از بهترین و جامع ترین منابع در زمینه پروژه های آردوینو و آموزش های آردوینو می‌باشد.

آردوینو چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ بررسی برد محبوب Arduino

آردوینو چیست ؟

آیا می دانید آردوینو چیست و چه کاربردی دارد؟ احتمالا تا به حال پروژه هایی که با این نرم افزار ساخته شده است را مشاهده کرده اید. در این مقاله قصد داریم به شما توضیح دهیم که این نرم افزار چیست و انواع آن کدام است؟ برای اینکه بیشتر با این نرم افزار آشنا شوید، با ما همراه باشید و تا پایان این مطلب را بخوانید. آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که بخواهید از میکروکنترلر بهره بگیرید اما به دلیل نداشتن علم و دانش لازم از آن صرف نظر کرده باشید؟ آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که بخواهید تمام دیتاشیت میکروکنترلر را بخوانید؟ آیا تا به حال پیش خود تصور کرده اید که یادگیری سینتکس مونتاژ و کلید واژه های آن دشوار است؟ آیا تا به حال پیش آمده است که بخواهید یک پروگرامر USB پرهزینه و گران قیمت برای میکروکنترلر خود تهیه نمایید؟ جالب است بدانید آردوینو به تمام سوالات فوق پاسخ می دهد. پیش از هر چیز اجازه دهید بگوییم این نرم افزار دقیقا چیست و چه کاربردی دارد؟

آردوینو چیست؟

به طور دقیق تر آردوینو یک پلتفرم متن باز و یا open source می باشد. احتمالا تا به حال با واژه ی “متن باز” در اینترنت مواجه شده اید. متن باز را می توان به نوعی روش و راهی برای طراحی دانست که در آن سازنده ی یک سخت افزار و یا یک نرم افزار، این امکان را برای کاربران فراهم می کند که بتوانند آن نرم افزار و یا سخت افزار را به روش دلخواه خود تغییر بدهند. برای آشنایی بیشتر می توانید نرم افزار تلگرام را در نظر داشته باشید که یک نر افزار متن باز بوده و به همین دلیل انواع مختلفی مانند تلگرام طلایی، تلگرام اصلی و غیره از آن در بازار موجود است.

آردوینو هم یک پلتفرم متن باز است که به صورت نرم افزار و سخت افزار است و از زبان برنامه نویسی جاوا به عنوان زبان اصلی و از میکروکنترلر Atmel بابت سخت افزار و یا قطعه ی اصلی بهره می گیرد. از مهم ترین کاربرد های آن می توان به کنترل کردن LED ها، صفحه های نمایش، انواع موتور و یا هرگونه پروژه ی الکترونیک دیگری نام برد. در واقع اساسی ترین هدف ساخت آردوینو این است که برای تمامی افراد این قابلیت را فراهم می کند که بتوانند از میکروکنترلر استفاده کنند. جالب است بدانید با استفاده از آن حتی دیگر لازم نیست شناخت دقیقی از میکروکنترلری که از آن استفاده می کنید داشته باشید. اکنون که دانستیم آردوینو چیست؟ و چه کاربردی دارد، می خواهیم انواع آن را توضیح دهیم تا شناخت بیشتری از آن داشته باشید.

انواع برد آردوینو کدام است؟

برای اینکه بیشتر با آردوینو آشنا شوید، می خواهیم بخش های مختلف آن را توضیح دهیم. به طور کلی این پلت فرم از دو بخش نرم افزار و سخت افزار تشکیل شده است. بخش سخت افزار آن شامل یک برد توسعه می باشد که در ایتالیا به تولید رسیده است. همانطور که گفتیم این پلت فرم به نوعی متن باز است و تیم سازنده آن فایل های شماتیک و همچنین PCB را که به وسیله ی Eagle ساخته شده است، در سایت خود قرار داده اند و تمامی افراد اجازه دارند به آن قسمت رفته و برد خود را تولید کنند.

0850

آردینو یا آرداینو یا آردوینو ؟ تلفظ صحیح آردوینو میباشد.

در تصویر فوق می توانید بخش سخت افزاری آردوینو را مشاهده نمایید. برای استفاده تنها باید این قطعه ی سخت افزاری را به پورت USB رایانه متصل کنید و بعد از آن برنامه را از قسمت برد کنترلر دانلود نمایید و بعد از آن می توانید به راحتی آن را در پروژه های خود استفاده کنید. اما همانطور که گفتیم این پلت فرم ضمن داشتن سخت افزار، بخش نرم افزاری نیز دارد. این بخش خود شامل دو قسمت می باشد که بخش اول آن بوت لودر یا Boot loader و بخش دوم آن به نام IDE و یا محیط یکپارچه توسعه می باشد.

بوت لودر که یک بخش از آردوینو است، در واقع نوعی کد بسیار کوچک در درون میکروکنترلر می باشد که کنترلر را خاص و ویژه کرده و در واقع بین IDE و برد هماهنگی و یکپارچگی ایجاد می کند. در صورتی که شما بوت لودر را حذف نمایید، هر چقدر تلاش کنید IDE را برنامه ریزی نمایید، کنترلر اطلاعاتی دریافت نمی کند و چیزی متوجه نمی شود. به عبارت دیگر بوت لودر نوعی مترجم یا رابط بین IDE و کنترلر است و هماهنگی های لازم را ایجاد می کند. پیش از اینکه بوت لودر شروع به هماهنگی کند، باید آن را در قسمت کنترلر سیو کنید و یا از یک پروگرامر دیگری استفاده نمایید.

0851

سایت irenx.ir

IDE آردوینو نیز باید بر رایانه نصب شود و نوعی نرم افزار است. این قسمت نیز همچون نمونه های مشابه دیگر اجزایی مانند کامپایلر، سریال مانیتور و غیره دارد. زبان برنامه نویسی آن گونه ی دیگری از سی پلاس پلاس است و یا دست کم شبیه سی پلاس پلاس می باشد. لازم به ذکر است که برنامه از طریق IDE نوشته می شود و پس از آن در قسمت برد آپلود می شود. خوب است بدانید که زبان این برنامه بسیار ساده و ابتدایی است و به کاربر این امکان را می دهد که از میان نسخه های مختلف برد آردوینو با کنترلر های گوناگون، هر کدام را که تمایل داشته باشد، انتخاب نماید. علاوه بر آن به کاربر این امکان را می دهد که بتواند برای محل اتصال این پلت فرم، یک پورت ارتباطی ویژه برگزیند. در وبسایت الکترونیکی ایرنکس همچنین در مورد نصب و دانلود آردوینو توضیح داده شده است.

شیلد آردوینو چیست؟

شیلد به یک سری قطعات که روی برد آردوینو نصب می شوند گفته می شود که برای ماژول های ارتباطی مانند LCD، اترنت و غیره امکان واسطه شدن را فراهم می نماید. از مهم ترین کاربرد شیلد این است که ضرورت بهره گیری از سیم را به حداقل ممکن میرساند. جالب است بدانید تنوع و گستردگی شیلد های مخصوص برد برای قطعات و ماژول های گوناگون زیاد است. به عبارت دیگر انواع و اقسام شیلد برای ماژول های مختلف وجود دارد. امیدواریم توانسته باشیم به طور کامل آردوینو را توضیح داده و کاربرد آن را بیان کرده باشیم. اکنون که با این پلت فرم بیشتر آشنا شدید، احتمالا به فکر خرید آن هستید. پس بهتر است هر چه سریع تر دست به کار شده و پس از خرید آن، بیشمار پروژه ی گوناگون بسازید.

تحریریه‌ ی ما در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی ( رپورتاژ آگهی ) نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

 

نودل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *