نودل

مجله اینترنتی سرو دانلود

خانه » ریپرتاژ » راهنمای سرودن شعر و ترانه ، تکنیک‌هایی برای ترانه‌سرای حرفه‌ای شدن

راهنمای سرودن شعر و ترانه ، تکنیک‌هایی برای ترانه‌سرای حرفه‌ای شدن

سرودن-شعر

نودل

راهنمای سرودن شعر و ترانه ، تکنیک‌هایی برای ترانه‌سرای حرفه‌ای شدن

در این مطلب از سایت اوری ملودی قصد داریم توضیحات مختصری درمورد راهنمای سرودن شعر و ترانه، تکنیک‌هایی برای ترانه‌سرای حرفه‌ای شدن برای شما همراهان عزیز ارائه دهیم. شاید شما نیز مدت هاست که به سرودن شعر و ترانه فکر می کنید و یا علاقه دارید، مطالعه این مطلب می تواند راهنمای خوبی در این زمینه برای شما باشد. با ما همراه باشید.

 

راهنمای سرودن شعر و ترانه

ممکن است شما نوازنده خوب و با استعدادی باشید. در جمع‌ها شروع به نواختن گیتار، ویولون، سه‌تار و.. کنید و مورد تایید و تشویق اطرافیان قرار گیرید. اما در این موارد ممکن است به ذهنتان خطور کرده باشد، که خودتان ترانه بسرایید. از این رو؛ شعر نوشتن را امتحان می‌کنید، سعی می‌کنید کلمات را در قالبی موزون پشت سر هم ردیف می‌کنید.

ولی با مشکلاتی مواجه می‌شوید، چون به اندازه کافی به کلمات تسلط ندارید. حتی اگر شعرهایی از خواننده‌های مطرح را پیش روی خود بگذارید، نمی‌توانید روان آن را روخوانی کنید (به دلیل عدم تسلط بر وزن و عروض)

نکته مهم این است که ترانه‌نویسی نسبت به شعرنویسی ساده‌تر به نظر می‌آید؛ چون در ترانه‌ها می‌توانیم از لحن و کلمات محاوره‌ای، کلمات شکسته و … استفاده کرد.

البته فراموش نشود که، اگر کسی قصد ورود به دنیای حرفه‌ای موسیقی را داشته باشد،و بخواهد خواننده های بزرگی مانند محسن چاوشی ،میثم ابراهیمی،  سیامک عباسی و…   کار کنند، باید بر موارد زیر در حد متوسط آشنایی و تسلط داشته باشد:

شعر و ادبیات

هنر نوازندگی

تکنیک‌های صدابرداری

مسترینگ

این مساله با بیتل‌ها شروع شد؛ بعد از بیتل‌ها خواننده‌ها علاوه بر خوانندگی و نوازندگی، خودشان ترانه‌سرایی آثارشان را عهده‌دار بودند. به این نوع از خواننده‌هاsinger-songwriter گفته می‌شود. همانطور که تعداد زیادی از خواننده‌های غرب، به این موارد تسلط داشته‌اند. حتی ما شاهد اهدای جایزه نوبل ادبیات به باب دیلن بوده‌ایم، که نمایانگر اهمیت این موارد است. در واقع در دنیای موسیقی انگلیسی‌زبان سنتی غنی و ریشه‌دار به شمار می‌رود.

در ابن مقاله به شما کمک می‌کنیم که با نوشتن ترانه و شعر تا حدودی آشنا شوید، حتی اگر آشنایی‌تان با قلم به انشای دبیرستان خلاصه می‌شود! امیدواریم موثر واقع شود.

 

۱- کوتاه بودن شعر: کم گوی و گزیده گوی چون دُر

همه می‌دانیم که نوشتن شعر و ترانه کار ساده و سریعی نیست. در واقع برای نوشتن یک اثر ماندگار باید صبر داشته باشید و آرام و آهسته با شعر حرکت کنید. مطمئنا اولین و دومین و.. اثر شما ایراداتی خواهند داشت، که در صورت رفع آنها می‌توانید اثر خود را جاودان کنید. پس در این مسیر صبر و حوصله نکته اصلی است. برای تسلط بر ورن و عروض کتابی مناسب پیدا کنید و با دقت مطالعه نمایید.

همانطور که می‌دانید، نیاز به نوشتن دو صفحه شعر نیست، شما که قرار نیست رمان بنویسید! یک ترانه مختصر و تاثیرگذار خیلی بهتر است از یک رپ سه صفحه‌ای با محتوای ضعیف (دقت کنید اگر می‌خواهید رپ کار کنید، دستتان برای نوشتن ترانه بازتر است). مثالی که در این زمینه می توانیم ارائه دهیم دانلود آهنگ فرزاد فرخ از سامانه او­­ی ملودی است که هم مختصره و هم تاثیر گذار می باشد که پیشنهاد می کنیم دانلود کنید و گوش بدهید.

ترانه‌ای شامل ۱۰۰ تا ۳۰۰ کلمه ایده‌آل و مناسب است. در نوشتن شعر و ترانه یادتان باشد که زبان شعر با زبان محاوه‌ای متفاوت است، جملات شعر باید تاثیرگذاری بالایی داشته باشند. در ادبیات فارسی و همچنین عربی قالب رباعی وجود دارد، که خیلی فشرده و مختصر است و در عین حال در خط آخر خواننده یا شنونده شعر به وجد می‌آید و حیرت‌زده می‌شود. در ادبیات ژاپنی قالب هایکو این خصوصیت را دارد.

 

۲- روی موسیقی تمرکز کنید نه روی کلمات

معمولا توضیه می‌شود، اول موسیقی ساخته و پرداخته شود، در مرحله بعد شعرگذاری شود (شعر را روی آن بگذارد). البته ممکن است حالاتی پیش آید که هنرمند همزمان شعر و موسیقی را ارائه دهد. این نکته را مد نظر داشته باشید که تاکنون پیش نیامده که یک هنرمند و شاعر بزرگ، پیش از به وجود آوردن اثر هنریش، با خود بگوید که امروز می‌خواهم شعری در وصف درخت، گل یا .. بگویم! یا آهنگی متناسب با یکی مناسبت خاص بسازم.

آثار هنری سرزده به ذهن هنرمند می‌آیند و در واقع به او الهام می‌شوند. ممکن است این الهام نتیجه، یک حادثه یا تجربه‌ای باشد که در زندگی آن را تجربه کرده است. اگر توجه نمایید اگر آثار هنری که قرن‌هاست مورد استقبال مردم قرار گرفته‌اند، از دل هنرمند بیرون آمده‌اند و مصنوعی نیستند. بنابراین به مکان آرام و خلوتی بروید (طوری که کسی مزاحمتان نشود) و شروع به خلق ترانه و همچنین موسیقی آن کنید.

 

۳- بر کلمات قالب نت بپوشانید

در مرحله بعد شما باید متن ترانه‌تان را روی نت‌ها و موسیقی بگذارید و ریتم را تغییر دهید، تمپوهایی کندتر و یا تندتر را روی آن امتحان کنید. با زمان گذاشتن و دقت کردن زمان زیادی نمی‌برد که شما ملودی زیبایی با کلمات پشت سر هم ردیف می‌کنید و از خوانندش لذت ببرید. مصراع‌هایی از شعرتان هستند که احساس لذت از ترانه خود می‌کنید.

از توجه و همراهی شما سپاسگزاریم .برای مشاهده اطلاعات بیشتر درمورد موسیقی پاپ  پیشنهاد می کنیم سایر مقالات رسانه موزیک اوری ملودی را دنبال نمایید.

منبع: everymelody.ir

نودل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *