نودل

مجله اینترنتی سرو دانلود

خانه » آموزش » آشپزی » طرز تهیه سالاد الویه مجلسی

طرز تهیه سالاد الویه مجلسی

سالاد الویه مجلسی

نودل

طرز تهیه سالاد الویه مجلسی

طرز تهیه سالاد الویه قالبی

سالاد‌ها یکی از محبوب‌ترین و متنوع‌ترین ترکیبات غذایی در سراسر جهان هستند که بیش‌تر به عنوان پیش غذا سرو می‌شوند.

اما خیلی از آن‌ها به دلیل ترکیباتی که دارند، می‌توانند به عنوان غذای اصلی نیز مورد استفاده قرار بگیرند. سالاد‌ها از ترکیب سبزیجات مختلف همراه با چاشنی‌هایی مثل سرکه، سس، نمک، فلفل، آب‌لیمو، آب‌غوره و… تشکیل می‌شوند که معمولاً به صورت سرد سرو می‌شوند و ممکن است علاوه‌بر سبزیجات مواد غذایی دیگری مانند تخم مرغ، حبوبات پخته، گوشت، پنیر و… نیز به آن‌ها اضافه شود که در این صورت ارزش غذایی‌شان بیش‌تر می‌شود و می‌توان به عنوان غذای اصلی نیز میل کرد.

 

سالاد الویه یکی از مشهورترین سالاد‌های دنیاست که در ایران بسیار محبوب است و پایه ثابت میز غذا در مهمانی‌ها و به خصوص جشن تولدهاست. این سالاد خوشمزه در میان کودکان هم بسیار پرطرفدار است. تاریخچه ابداع سالاد الویه به قرن نوزدهم میلادی و کشور روسیه بر می‌گردد. یک آشپز بلژیکی فرانسوی تبار به نام «لوسین الیویه» که سرآشپز رستوران اِرمیتاژ در مسکو بود، برای اولین بار این سالاد خوشمزه را ابداع کرد و دستور تهیه آن به تدریج از کشور روسیه به سایر کشور‌های اروپایی هم راه پیدا کرد.

این سالاد معروف سال‌هاست که یکی از غذا‌های اصلی برای شام شب سال نو در روسیه محسوب می‌شود. تهیه سالاد الویه خوشمزه و مجلسی که در اروپا به سالاد روسی معروف است، نیاز به رعایت یک سری نکات و فوت و فن‌های خاص دارد که در ادامه این مطلب تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

 

آموزش پخت لپه پلو

 

مواد لازم برای تهیه سالاد الویه برای ۱۰ نفر

  • سینه مرغ: ۱ عدد
  • سیب زمینی متوسط: ۴ عدد
  • تخم مرغ: ۳ عدد
  • هویج: ۱ عدد
  • خیارشور: نیم کیلو
  • سس مایونز: به میزان لازم
  • خامه صبحانه: ۳ قاشق غذاخوری
  • نخود فرنگی: نصف لیوان
  • پیاز: ۱ عدد
  • سیر: ۲ حبه
  • چوب دارچین: ۲ عدد
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

۱ ـ نکات مربوط به سس مایونز

همیشه وقتی در تهیه غذا یا سالاد سس مایونز جزو مواد اولیه است، عده‌ای می‌پرسند، آیا می‌شود به جای آن از ماست استفاده کرد؟ این مسئله تا حدودی سلیقه‌ای است. اگر منع مصرف دارید یا اینکه به خاطر کالری بالای سس مایونز تمایلی به استفاده از آن را ندارید، می‌توانید ماست چکیده را جایگزین کنید؛ اما ماست معمولاً آب می‌اندازد؛ بنابراین توصیه می‌شود برای مهمانی‌ها این کار را انجام ندهید.

۲ ـ نکات مربوط به مرغ

یکی از نکات بسیار مهم در تهیه انواع غذا‌ها انتخاب مواد اولیه سالم و تازه است. وقتی می‌خواهید مرغ را انتخاب کنید، حتماً جا‌هایی مانند ران و بال را که اتصال دارند، چک کنید؛ زیرا ماندگی و ناسالم بودن مرغ در این قسمت‌ها زود‌تر مشخص می‌شود. اگر این قسمت‌ها بوی نامطبوعی بدهد؛ یعنی مرغ تازه نیست. حواستان باشد مرغ‌هایی را که خیلی خیس هستند، انتخاب نکنید. رطوبت زیاد مرغ نشان دهنده این است که قبلاً فریز شده است. اگر از مرغ‌های بسته‌بندی استفاده می‌کنید، حتما تاریخ آن را چک کنید و حواستان باشد که خون‌آبه نداشته باشد.

طرز تهیه سالاد اولیه

۱ ـ برای شروع کار سیب زمینی و تخم مرغ را به صورت جداگانه آبپز کنید و به مدت سه تا چهار ساعت داخل یخچال بگذارید تا کاملا خنک شوند.

۲ ـ سینه مرغ را همراه با ۱ لیوان آب، پیاز، سیر، چوب دارچین و کمی نمک و فلفل سیاه آبپز کنید؛ سپس سینه مرغ را خرد یا ریش کنید و آب مرغ را صاف کنید و کنار بگذارید.

۳ ـ سیب زمینی‌ها را با رنده ریز یا درشت به دلخواه رنده کنید و داخل یک کاسه بزرگ بریزید. سس مایونز را همراه با خامه، کمی نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید و روی سیب زمینی رنده شده بریزید. با یک قاشق مناسب سیب زمینی و سس را خوب هم بزنید تا کامل با هم مخلوط شوند.

۴ ـ تخم مرغ آبپز، خیارشور و هویج را رنده کنید و داخل یک کاسه دیگر بریزید؛ سپس نخود فرنگی پخته را به آن اضافه کنید. در این مرحله نصف آب مرغی را که صاف کرده‌اید، به این مواد اضافه کنید و هم بزنید؛ سپس همه مواد را به کاسه سیب زمینی اضافه کنید. حالا وقتش رسیده که دستکش بهداشتی دست کنید و همه مواد الویه را با دست کاملا هم بزنید تا کاملا مواد با هم مخلوط شوند. سالاد الویه را داخل ظرف سرو بریزید و تزیین کنید؛ سپس به مدت ۴ تا ۵ ساعت داخل یخچال بگذارید تا جا بیافتد، نوش جان.

نکات مهم

۱ ـ برای بهتر شده طعم سالاد الویه می‌توانید نیمی از خیارشور را رنده و نیم دیگر آن را به صورت خیلی ریز و نگینی خرد کنید.

۲ ـ حتما سیب زمینی را با سس مخلوط کنید و بعد بقیه مواد را به آن اضافه کنید؛ زیرا سیب زمینی باید مزه‌دار شود تا درنهایت یک سالاد الویه خوشمزه داشته باشید.

۳ ـ اضافه کردن خامه به سس مایونز اختیاری است؛ اما اضافه کردن آن سالاد اولیه را خوشمزه‌تر می‌کند. میزان سس مایونز هم اختیاری است، بعضی‌ها الویه را کم سس و بعضی با سس بیشتر می‌پسندند؛ اما توجه داشته باشید که اگر سس مایونز نسبت به مواد بیش از حد کم باشد، سالاد شما خوشمزه نمی‌شود.

 

 

آموزش طرز تهیه پاپس کیک

۴ ـ حتما سیب زمینی و تخم مرغ را از شب قبل بپزید و داخل یخچال بگذارید تا حسابی خنک شوند. اگر سیب زمینی گرم باشد، همه سس را به خود جذب می‌کند و ناچارید مدام سس مایونز اضافه کنید.

۵ ـ اضافه کردن نخود فرنگی به سالاد الویه اختیاری است.

۶ ـ به جای مرغ می‌توانید از ژامبون استفاده کنید.

۷ ـ اگر خیارشور شما بیش از حد شور است، در اضافه کردن نمک به سالاد الویه دقت بیشتری کنید.

آموزش سالاد الویه قالبی

برای این کار قالب مورد نظرتان را انتخاب کنید؛ سپس یک کیسه فریزر را باز کنید و کف قالب پهن کنید، طوری که همه قسمت‌های قالب با کیسه پوشانده شود و قسمتی از آن از سر قالب بیرون باشد. توجه داشته باشید که کیسه فریزر جمع نشود. حالا خیلی آرام با یک قاشق غذاخوری سالاد الویه را کم کم داخل قالب بریزید و با کف قاشق سالاد را خوب پهن کنید و هرچه قالب پرتر شود باید با کف قاشق فشار بیشتری وارد کنید تا الویه منسجم و فشرده شود.

وقتی قالب کاملا پر شد، روی سطح قالب را صاف کنید و دنباله کیسه فریزر را که از سر قالب بیرون بود، روی قالب بکشید. قالب را حدود دو تا سه ساعت داخل یخچال بگذارید. هنگام برگرداندن سالاد از قالب ابتدا کیسه فریزر را از روی قالب کنار بزنید؛ سپس بشقاب یا دیس مورد نظر را روی قالب بگذارید و خیلی سریع قالب را برگردانید. سالاد الویه خیلی راحت به داخل ظرف منتقل می‌شود. در آخر کیسه فریزر را از روی سالاد بردارید و به دلخواه تزیین کنید.

منبع : برترین ها

 

نودل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *