نودل

مجله اینترنتی سرو دانلود

خانه » آموزش » آشپزی » طرز تهیه نان مهیاوه ای

طرز تهیه نان مهیاوه ای

طرز-تهیه-نان-مهیاوه-ای

نودل

طرز تهیه نان مهیاوه ای

برای دیدن طرز تهیه نان مهیاوه ای به ادامه مطلب مراجعه کنید.

مواد لازم برای تهیه نان مهیاوه ای :

 آرد سفید قنادی 2 لیوان
آرد گندم 2 لیوان
روغن مایع 1/4 لیوان
مایه خمیر 1 قاشق غذاخوری
شکر 3 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر 1 قاشق مرباخوری
 نمک  1 قاشق مرباخوری
 آب ولرم به مقدار لازم
روغن برای سرخ کردن به مقدار لازم
مهیاوه به مقدار لازم

 

طرز تهیه نان مهیاوه ای :

ابتدا آرد سفید و آرد گندم، مایه خمیر و بکینگ پودر، شکر و نمک را با هم مخلوط کنید و بعد از آن 1/4 لیوان روغن مایع را اضافه کنید و در آخر آب ولرم را کم کم اضافه کنید تا خمیر نرمی بدست بیاورید و بدست نچسبد.

 

سپس خمیر را 1 ساعت استراحت بدهید و بعد چانه بگیرید و دوباره به چانه ها استراحت بدهید. در آخر چانه ها را باز کنید و در روغن داغ آن ها را سرخ کنید و در آخر روی آن مهیاوه بریزید.

 

مهیاوه :

مهیاوه مخلوطی از ماهی خشک شده که آن را پودر می کنند، سپس با هر ادویه خوشبو و کمی نمک، سیاهدانه، کنجد مخلوط می کنند و در بیشتر شهرهای بندر لنگه، خنج، لار، جهرم مورد استفاده است.

 

مهیاوه چیست؟

مهیاوه که مهیابه، ماهیاوه، مهیوه، مهوه، موه، هم به آن می‌گویند، غذای مخصوص مردم جنوب ایران است گویا کلمه مهوه و مهیاوه، در اصل از دوکلمه ماهی و آوه، مرکب بوده و آوه به معنی آب است. رنگ و طعم مهیاوه: مهیاوه یک نوع غذای آبکی تیره رنگ و شور و تند است که آن را از یک نوع ماهی ریز به نام موتو، متو یا حشینه (مومغ، ساردین) درست می کنند و با نان یا همراه غذاهای دیگر به مصرف می رسانند و بسیار مقوی و اشتها آور است.

 

 

روش تهیه مهیاوه:

الف- از پودر ماهی: ماهی های مذکور را در روی شن و ماسه کنار دریا خشک می‌کنند و اگر بخواهند از پودر آن استفاده کنند، پس از اینکه خوب خشک شد ماهی ها را کاملاٌ کوبیده و بعد، الک می کنند و شن و ماسه را از آن جدا می سازند و بعد پودر ماهی را با زردچوبه، فلفل، راز (دانه باریک و سیاه رنگ)، گشنیز و خردل مخلوط ساخته، دوباره می کوبند و در آب و نمک می ریزند و در شیشه یا خمره مخصوص ریخته و در آن را می بندند و بعد ظرف را به مدت ۲۰ تا ۳۰ روز در آفتاب قرار می دهند، مایعی که به این ترتیب فراهم می شود، نسبتاٌ روان و با بوی زننده می‌باشد. مهیاوه را روی نان مالیده می خورند، بعضی مهیاوه را به همراه برنج مصرف می‌کنند.

 

ب- از ماهی: برای تهیه مهیاوه از ماهی، در ابتدا مقداری ماهی خشک موتو یا حشینه را شسته و سر آن را جدا کرده و در حلب یا خمره می اندازند و در حدود دو کیلو نمک به آن می افزایند و در آفتاب می گذارند و هر روز با چوب مخصوصی، آن را بهم می زنند و به وسیله آبکش صاف کرده آب آن را در ظرفی دیگر جدا ساخته و تفاله آن را به دور می ریزند سپس مقداری خردل بو داده و پوست نارنج کوبیده را روی مایع می ریزند، سپس همه را داخل خمره کرده در آن را بسته مجدداٌ در آفتاب می‌گذارند و چند روز صبر می کنند و بعد به سراغ آن می روند.

 

سوراخ یا سوراغ: در بندرعباس مخلوط ماهی مومغ (حشینه) و آب نمک و گل سرخ و پوست نارنج را برای اینکه خوشبو شود در حلب می ریزند و ان را سوراخ یا سوراغ می نامند پس از آماده شدن آن آب سوراغ را برداشته و روی نان می مالند و به اصطلاح خودشان. نان سوراغ روغنی می‌خورند.

 

گردآوری: بخش آشپزی بیتوته

نودل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *