نودل

مجله اینترنتی سرو دانلود

خانه » ریپرتاژ » معماری و ساخت ویلا

معماری و ساخت ویلا

معماری و ساخت ویلا

نودل

به چه ساختمانی ویلا میگوییم؟

ویلا به ساختمانی گفته می‌شود که ارتباط خوبی با بیرون نما داشته باشد و معمولا آن را در اطراف شهرها یا در ییلاق‌ها و جاهای خوش آب و هوا می‌سازند. البته در بعضی ازکشورها قوانین ساخت و سازبه شهروندان اجازه ساخت ویلا در داخل شهر را می‌دهد و خانه‌های مسکونی به صورت ویلایی هم ساخته می‌شوند.


ویلا ساختمانی است که با طبیعت پیرامون خود و محیط اطراف هارمونی دارد و هر چقدر این هماهنگی بیشتر باشد زیبایی و نمای ویلا هم بیشتر خواهد بود.

ویلا ناخودآگاه یادآور طبیعت ،تفریح و آرامش خاطر ناشی از آن است.ویلا ها را از نظر سبک میتوان به دو نوع مدرن و کلاسیک تقسیم بندی کرد ،که هر کدام مشخصه های خاص خود را دارند.هماهنگی بین محیط پیرامون و طراحی ویلا زیبایی منحصر به فردی ایجاد می کند.

ساخت این گونه بناها هم مانند منازل آپارتمانی نیازمند طراحی، نقشه کشی و اجرای آنهاست که با توجه به اقلیم،پوشش گیاهی ،آب و هوا ، کوهستانی بودن،نزدیکی به دریا و … توسط مهندسین و معماران باتجربه طراحی و پیاده می شود.
بنابراین شرایط اقلیمی در ظاهر و نحوه ی ساخت یک ویلا تاثیر گذار است برای مثال از سقف شیروانی غالبا در نواحی با بارندگی زیاد کاربرد بیشتری دارد.برای افزایش سرعت ساخت نیز می توان از مصالح جدید و پیش ساخته بهره گرفت.
برای ساخت ویلا باید قوانین و مقررات شهرداری از جمله تراکم را نیز در نظر بگیریم.

خرید ویلا و یا سرمایه گذاری برای ساخت آن آینده ای درخشان و سودآور به دنبال دارد زیرا با افزایش جمعیت شهرها و شلوغ شدن آنها افراد برای رفع دغدغه های فکری خود نیازمند محیطی آرام در کنار طبیعت هستند. ویلایی که از استانداردهای لازم برخوردار بوده و امکانات رفاهی برای ساکنین فراهم نماید نه تنها از نظر مالی ارزش بالایی خواهد داشت بلکه از نظر جسم و روحی نیز می تواند آرامش و خیالی آسوده برای افراد به ارمغان بیاورد. معماری داخلی و خارجی ویلا علاوه بر زیبایی و جذابیت باید بر اساس اصول مهندسی اجرا شود و مقاوم سازی های لازم برای آن نیز صورت گیرد. ساخت ویلا دارای مراحل مختلفی است که مرحله به مرحله باید انجام شوند. مهم ترین نکته در ساخت هر سازه ایجاد طرحی مناسب و برنامه ریزی برای شروع پروژه است. با کمک گرفتن از طراحان و معماران، گروه های تاسیساتی، استادکاران، مهندسین و … می توان برنامه ای منظم برای ساخت ویلا فراهم نمود. از زمان شروع پروژه ویلاسازی تا پایان آن از افراد مختلفی کمک گرفته می شود و تمام مراحل به همراه هزینه های صرف شده به صاحب ویلا گزارش داده خواهد شد.

نقشه کشی یکی از اصول اصلی از نظر مهندسی است. ساخت ویلا در یک مکان مشخص صورت می گیرد و مسلماً پی کنی و دیوارچینی آن در آن مکان اجرا می شود. مکان اجرای پروژه را می توان با استفاده گچ و ریسمان مشخص نمود. با انجام اینکار راحت تر می توان پی کنی و فونداسیون را طبق نقشه ای که توسط مهندسین تهیه شده انجام داد. پس از تعیین محل فونداسیون اقدام به گودبرداری طبق نظر مهندسین ناظر می شود و برای اینکار از ماشین آلات و تجهیزات پی کنی استفاده می گردد. پس از پی کنی نوبت به مرحله بتن ریزی و اجرای اسکلت می رسد. بهتر است از مصالح مرغوب در این مرحله استفاده شود تا سازه از دوام و استحکام بالاتری برخوردار بوده و عمر طولانی داشته باشد. در قسمت های مختلف فونداسیون از میلگردهای مقاوم و متناسب با سازه استفاده می شود. آرماتور بندی توسط گروه های تاسیساتی و با مشورت مهندسین کار آزموده صورت می گیرد. بعد از آنکه اسکلت ساختمان اجرا شد می توان نسبت به طراحی کلی آن اقدام کرد.

هنگام دیوارکشی تنها نباید چهارچوب ساختمان را مد نظر قرار داد بلکه باید به ورودی ها، خروجی ها، محل قرارگیری سیستم های تهویه و … نیز توجه نمود.
برای ساخت سقف ویلا از سقف های معمولی و یا شیروانی استفاده می شود که هر کدام قابلیت های مخصوص به خود را دارند. سقف معمولی را می توان همزمان با اجرای سازه ایجاد نمود اما سقف های شیب دار پیچیدگی های خاص خود را دارند و باید از متخصصین این کار کمک گرفت.

برای نمای ساختمان ویلایی می توان از مصالح مختلفی نظیر چوب، سنگ، آجر و … استفاده نمود. از بین تمام گزینه ها سنگ انتخاب بهتری است زیرا هیچ نگرانی در مورد فرسایش آن وجود ندارد. هزینه خرید سنگ نسبت به سایر مصالح بالاتر است اما عمر آن طولانی تر خواهد بود.

دکوراسیون داخلی

طراحی داخلی ویلا همانند نمای بیرونی آن بسیار حائز اهمیت است از این رو برای اجرای دکوراسیون داخلی از طراحان و معماران ماهر کمک گرفته می شود. این افراد با توجه به فضای موجود و طبق سلیقه افراد اقدام به ایجاد طرحی بی نظیر در فضای داخل ساختمان می کنند. در طراحی داخلی از کفپوش ، دیوارپوش، عناصر دکوراتیو و … استفاده می شود و نورپردازی های لازم انجام می گیرد. محوطه سازی یک امر ضروری برای ساخت ویلا است زیرا هدف از ساخت ویلا ارتباط با طبیعت و لذت بردن از آن است. در واقع محوطه سازی یا حیاط سازی ویلا به منظور تفکیک مرز ویلا از سایر زمین های مجاور صورت می گیرد. محوطه سازی ویلا شامل گل کاری، نصب آلاچیق، نصب باربیکیو، ساخت استخر، نورپردازی محیط، نصب مجسمه و … است. محوطه ویلا تاثیر بسزایی در زیبایی و جذابیت آن ایفا می کند از این رو باید به آن توجه ویژه معطوف گردد. آلاچیق و باربیکو از ملزومات ساخت یک ویلا می باشند زیرا ویلا مکانی برای تفریح و گذراندن وقت با خانواده و دوستان است، از این رو افراد سعی می کنند بیشترین زمان را در محوطه و در آلاچیق صرف کنند. استخر نیز مکانی ایده آل برای آب تنی در روزهای گرم تابستان است و حضور آن در محوطه منجر به خنک شدن هوای اطراف می شود. مراحل ساخت استخر شامل گودبرداری، آماده سازی کف، استفاده از بتن آب بند، عایق کاری کف و جداره، کاشی کاری، نصب سیستم تصویه آب و تجهیزات می باشد. در ویلا سازی نیز می توان از سبک های خاصی پیروی کرد. از جمله سبک هایی که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرد، ویلاهای سبک مدیترانه ای، سنتی، ویلاهای سبک خانه های ییلاقی، سبک شهری، فوق العاده مدرن، لاکچری و سبک ترکیه ای می باشد.
طراحی نما هر ساختمانی به اندازه محوطه سازی و دکوراسیون داخلی آن اهمیت دارد. آن چه که در طراحی نمای ویلا باید به آن توجه داشته باشید، استفاده از متریال مناسب جهت انجام این کار می باشد. از شاخصه هایی که در هنگام طراحی نمای ویلا باید به یاد داشته باشید، مقاوم بودن آن در برابر شرایط جوی و دارا بودن خاصیت عایق در برابر رطوبت می باشد.

نودل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *