نودل

مجله اینترنتی سرو دانلود

خانه » فیلم و انیمیشن » اکشن » نگاهی به زندگی جعفر کاشانی؛ دیپلمات شاهینی، مدافع-دروازه‌بان پرسپولیسی

نگاهی به زندگی جعفر کاشانی؛ دیپلمات شاهینی، مدافع-دروازه‌بان پرسپولیسی

جعفر-کاشانی

نودل

نگاهی به زندگی جعفر کاشانی؛ دیپلمات شاهینی، مدافع-دروازه‌بان پرسپولیسی

جعفر کاشانی یکی از بازیکنان تحصیل کرده‌ سال‌های دور تیم ملی و باشگاه پرسپولیس در سن 75 سالگی درگذشت. کاشانی 12 سال در تیم‌های شاهین، پیکان و پرسپولیس بازی کرد.

جعفر کاشانی متولد 11 اسفند سال 1322 در تهران بود که فوتبال خود را در باشگاه شاهین آغاز کرد. او سپس پس از انحلال باشگاه  شاهین به پرسپولیس رفت و تا آخر عمر فوتبالی خود در این تیم بازی کرد. کاشانی با پیراهن تیم ملی ایران هم 38 بازی ملی انجام داد و 6 سال عضو تیم ملی بود. حضور او در شاهین به وسیله مرحوم اکرامی انجام شد. مرحوم کاشانی در خاطراتش در این باره گفته بود: همیشه تمرینات حمید شیرزادگان، همایون بهزادی و … را از نزدیک می‌دیدم و یک روز توسط مرحوم اکرامی به بازی در شاهین دعوت شدم. کاشانی حدود هفت سال یک مدافع درجه یک برای پرسپولیس بود و حتی سابقه قرار گرفتن در دروازه قرمزها را هم دارد. در مقطعی به دلیل غیبت عزیز اصلی، کاشانی دروازه‌بان پرسپولیس شد. او پس از کسب چند عنوان با شاهین در باشگاه‌های تهران به همراه پرسپولیس قهرمانی در لیگ ایران را هم تجربه کرد. در تیم ملی هم به افتخارات مهمی رسید.

بیشتر بخوانید :روزنامه های ورزشی پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸

خداحافظی از فوتبال

روز چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۵۳ هفته بیست و دوم جام دوم تخت جمشید جعفر کاشانی با بازوبند کاپیتانی پرسپولیس پای به میدان می‌گذارد تا سرخپوشان آخرین دیدار فصل را برابر تاج رقیب سنتی برگزار کنند مسئولان باشگاه با خداحافظی او ابتدا مخالفت می‌کنند این دیدار با نتیجه ۲ بر ۱ به سود سرخپوشان پایان می‌یابد تا او در آخرین گام نیز پیروز میدان باشد. در تیم ملی نیز او در پایان دیدار با استرالیا در مقدماتی جام جهانی ۷۴ از تیم ملی کناره می‌گیرد اما چند ماه پس از این جدایی مربیان تیم ملی از او درخواست می‌کنند تا برای مسابقات بازی‌های آسیایی تهران به جمع ملی‌پوشان اضافه گردد و او برای یک مدت کوتاه به اردوی تیم ملی می‌پیوندد تا با قهرمانی در بازی‌های آسیایی تهران افتخاری ارزشمند به سایر افتخارات خود بیافزاید. کاشانی در 31 سالگی کفشها را آویخت و وارد عرصه دیپلماسی شد.

فوتبالیست تحصیل‌کرده

کاشانی از جمله فوتبالیست‌هایی بود که خارج از فوتبال هم  سمت‌های مهمی داشت. او سال‌ها کارمند وزارت امور خارجه بود و به عنوان کاردار، سرکنسول و سفیر ایران در کشورهای انگلیس، سوریه،‌ آلمان و امارات فعالیت کرد. 

کاشانی در سال‌های گذشته پست‌های مختلفی در ورزش از جمله رییس هیات مدیره باشگاه پرسپولیس، رییس سازمان فوتبال باشگاه پرسپولیس و مشاور ارشد ورزش شهرداری تهران را بر عهده داشته است. او تلاش زیادی کرد که باشگاه شاهین را احیا کند اما به نتیجه‌ای که می‌خواست نرسید، هرچند کارهای ارزنده‌ای انجام داد و این باشگاه قدمی را در شرق تهران صاحب ورزشگاه کرد. او قصد داشت شاهین را به یک باشگاه جامع تبدیل کند.

مهم‌ترین افتخارات:

بیشتر بخوانید : خلاصه لیگ قهرمانان اروپا، خنک 0-0 ناپولی

دو دوره قهرمان لیگ سراسری ایران به همراه پرسپولیس در سالهای 1350 و 1352

قهرمان بازیهای آسیایی 1974

قهرمان جام ملتهای آسیا در سالهای 1968 و 1972

حضور در المپیک 1972 مونیخ

 

منبع : نود

نودل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *