آیا می دانستید

10 دسامبر روز جهانی حقوق بشر Human Rights Day

10 دسامبر روز جهانی حقوق بشر Human Rights Day

سازمان یونسکو با توجه به اهمیت حقوق بشر و برابری تمامی انسان ها در دنیا، تاریخ 10 دسامبر مصادف با 19 آذر را روز جهانی حقوق بشر نامگذاری کرده است.

همه افراد به جهت انسان بودن دارای حقوقی هستند که هیچ جامعه یا دولتی نمی تواند آنها را انکار کند و فارغ از اوضاع و احوال متغیر اجتماعی یا میزان قابلیت و صلاحیت فردی از این حق برخوردار هستند. با توجه به اهمیت حقوق بشر و جلب توجه جهانی به حق آزادی و برابر تمامی انسان ها روزی در سال به نام روز جهانی حقوق بشر نام گذاری شده است.

روز جهانی حقوق بشر چه روزی است؟

10 دسامبر برابر با 19 آذر، روز جهانی حقوق بشر است. این روز توسط یونسکو نامگذاری شده است و تاریخچه ای دارد که به ان اشاره خواهیم داشت.

تاریخچه حقوق بشر

وقوع جنگ و بی عدالتی و نسل کشی علیه میلیون ها انسان موجب شد تا حقوق بشر تعریف شود. پس از جنگ جهانی دوم و تاسیس سازمان ملل متحد در سال 1945 اصطلاح حقوق بشر (human riqhts) وارد محاورات روزمره شده است و از آن به جای اصطلاحات «حقوق طبیعی » و «حقوق انسان » استفاده می شود. حقوق بشر اساسی ترین و ابتدایی ترین حقوقی است که هر فرد به طور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهره مند می شود.

اعلامیه جهانی حقوق بشر یک پیمان بین المللی است که سه سال پس از تأسیس سازمان ملل متحد در تاریخ 10 دسامبر 1948 در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در پاریس به تصویب رسید، بنابراین یونسکو تاریخ دهم دسامبر را به عنوان روز جهانی حقوق بشرانتخاب کرده است.

در اعلامیه حقوق بشر، حقوق مختلف بنیادی مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی که همه انسان ها در هر کشوری باید از آن برخوردار باشند ، مشخص شده است. لایحه جهانی حقوق بشر در سال 1976 توسط تعداد زیادی از کشورها مورد تأیید قرار گرفت و به حقوق بین الملل تبدیل شد.

 

مفاد اعلامیه حقوق بشر

در ابتدای اعلامیه حقوق بشر مقدمه ای نوشته شده که در آن دلایل تاریخی و اجتماعی نوشتن این اعلامیه آورده شده است. بعد از مقدمه اعلامیه حقوق بشر شامل سی ماده است ( این مواد نباید به گونه ای استفاده شود که با اهداف ملل متحد در تضاد باشد):

  • در مواد 1 و 2 اعلامیه حقوق بشر آورده شده که تمام افراد بشر با یک دیگر برابرند و حیثیت و کرامت و حقوق یکسانی دارند.
  • در مواد 3 تا 5 حقوق بشر برده داری منع شده و آورده شده است که همه افراد حق زندگی و آزادی و امنیت شخصی دارند.
  • در مواد 6 تا 11 حقوق بشرآورده شده هر کس قوانینی را نقض کند یا عملی انجام دهد که جرم شناخته نشود، نباید محکوم گردد.
  • مواد 12 تا 17 به حقوق فردی در جامعه اشاره دارد مثلا دو فردی که با یکدیگر ازدواج می کنند باید رضایت کامل داشته باشند.
  • در مواد 18 تا 21 آورده شده که هر فرد باید ازحق آزادی اندیشه، وجدان و دین بهره مند باشد. در این مواد به آزادی های سیاسی، عمومی و روانی همه افراد اشاره شده است.
  • در مواد 22 تا 27 اعلامیه حقوق بشر آورده شده که همه افراد از حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مانند حق سلامتی و حق آموزش برخوردارند.
  • مواد 28 تا 30 روش استفاده از قوانین اعلام شده و مواردی که قابل اجرا نیستند، را بیان می کند. اگر جامعه رشد آزادانه و همه جانبه افراد را برطرف سازد ، فرد نیز در قبال این جامعه وظایفی بر عهده دارد.

یونسکو چیست؟

یونسکو (UNESCO) یکی از سازمان های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است و خلاصه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد می باشد. این سازمان در سال 1945 با هدف کمک به صلح و برقراری امنیت در جهان تشکیل شد.

 

تبلیغات رایگان

سرو دانلود

سرو دانلود مرجع فیلم سانسور شده، عکس بازیگران و موزیک های ناب زیبا می باشد امید داریم از سایت ما لذت ببرید

Recent Posts

لایسنس رایگان نود 32

لایسنس رایگان نود 32 دریافت سی دی کی رایگان نود 32 آپدیت شده در 12:37…

3 ساعت ago

آشپزی خانگی کره ای قسمت 3

آشپزی خانگی کره ای قسمت 3 آشپزی خانگی قسمت سوم روال روزانه تمیز کردن اتاقم…

3 ساعت ago

آشپزی رستورانی قسمت 125

آشپزی رستورانی قسمت 125 غذاهای رستورانی قسمت 125 رستوران مرغ معروف در اینچئون در این…

4 ساعت ago

آشپزی رستورانی قسمت 124

آشپزی رستورانی قسمت 124 غذاهای رستورانی قسمت 124 آب نبات سیب در این بخش از…

4 ساعت ago

آشپزی رستورانی قسمت 123

آشپزی رستورانی قسمت 123 غذاهای رستورانی قسمت 123 ساندویچ هات داگ خاص به سبک آمریکایی…

4 ساعت ago

آشپزی رستورانی قسمت 122

آشپزی رستورانی قسمت 122 غذاهای رستورانی قسمت 122 بشقاب غذا غول پیکر در این بخش…

4 ساعت ago