نودل

مجله اینترنتی سرو دانلود

خانه » ریپرتاژ » تفاوت وکیل پایه یک با وکیل پایه دو چیست؟

تفاوت وکیل پایه یک با وکیل پایه دو چیست؟

تفاوت وکیل پایه یک با وکیل پایه دو چیست؟

نودل

تفاوت وکیل پایه یک با وکیل پایه دو چیست؟

مهم ترین تفاوت وکیل پایه یک با وکیل پایه دو نحوه اخذ پروانه وکالت است. این گواهی که به نوعی پروانه وکالت محسوب می شود به دو صورت دریافت می شود و امکان حضور وکیل در دادسرا، دادگاه و دادگاه تجدیدنظر و ارائه مشاوره حقوقی را فراهم می کند.

در این مقاله سعی شده است تفاوت وکیل پایه یک و وکیل پایه دو را معرفی کنیم و وظایف و مسئولیت های هر یک از این افراد را مورد بررسی قرار دهیم.

 

وکیل کیست؟

وکیل در لغت به معنای کارگزار، مدیر و شخصی است که وظایفی برای او تعیین شده است. بنابراین تفاوت وکیل پایه یک دادگستری با وکیل پایه یک تفاوت در قاعده فردی است.

به طور کلی وکیل به معنای سپردن چیزی به دیگری است. یعنی مردم از طریق وکالت شخصی را به عنوان نماینده انتخاب می کنند تا امور خود را انجام دهد. بنابراین می توان گفت رابطه وکیل و موکل در حدود اختیارات قراردادی است.

وکیل پایه یک دادگستری کیست؟

قبل از اینکه با تفاوت وکیل پایه یک و وکیل پایه دوم آشنا شویم، بهتر است تعریف جامعی از هر یک ارائه دهیم و با حدود وظایف این افراد آشنا شویم.

همانطور که در بالا ذکر شد اگر فردی بخواهد به عنوان وکیل در مراجع قضایی حضور یابد باید دارای پروانه وکالت باشد. اما چگونه می توان این پروانه وکالت را دریافت کرد؟

برای این منظور دو راه وجود دارد. راه اول شرکت در آزمون وکالت است. متقاضیان پس از گذراندن این آزمون ها دوره ای را تحت عنوان کارآموز می گذرانند و پس از آن می توانند تحت عنوان وکیل پایه یک دادگستری مشغول به کار شوند.

راه دوم شرکت در آزمون مرکز مشاوران قوه قضائیه است. این آزمون نسبت به آزمون کانون وکلا بسیار راحت تر است و امکان قبولی افراد در آن بیشتر است. پس از قبولی در این آزمون دوره کارآموزی آغاز می شود و پس از گذراندن این مرحله عنوان وکیل پایه یک دادگستری کسب می شود. پس از دو سال اگر وکلا در آزمون بعدی نمره قابل قبولی کسب کنند به رتبه وکیل پایه یک دادگستری می رسند.

توجه داشته باشید که انتخاب هر یک از این دو مسیر تاثیری در صلاحیت وکلا ندارد و در نهایت هر دو وکیل دارای پروانه وکالت بوده و برابر هستند و هیچ تفاوتی ندارند.

محدوده وظایف وکیل پایه یک و وکیل پایه دو

وکلایی که مراحل فوق را با موفقیت طی کنند، عنوان وکیل پایه یک دادگستری را دریافت خواهند کرد. با این گواهی می توانند بدون محدودیت به پرونده های حقوقی رسیدگی کنند و در کلیه محاکم حقوقی و کیفری وکالت بپذیرند.

وکیل پایه یک دادگستری شیراز مجاز است به عنوان وکیل پایه یک دادگستری خانواده در امور خانواده و طلاق، حقوقی، ثبتی، املاک و مشاوره حقوقی در امور مربوط به وکالت فعالیت کند.

این در حالی است که وکلای پایه دو یا کارآموزان حقوق بر اساس قانون و مقررات صلاحیت تصدی برخی پرونده ها را ندارند.

این محدودیت در شرایط خاص و با حضور قاضی ردیف اول به همراه وکیل پایه دوم و امضای وکالتنامه توسط دو وکیل قابل رفع است.

پروانه وکالت پایه یک و دو چه تفاوتی با هم دارند؟

وکلای دادگستری برای دریافت پروانه وکالت برای رسیدگی به اموری مانند: مشاوره حقوقی، تنظیم دادخواست و لوایح برای موکلان خود باید دارای مجوز از مراجع قانونی باشند.

این پروانه که با دو عنوان وکیل پایه یک دادگستری و وکیل پایه یک دادگستری شناخته می شود به متقاضی پروانه وکالت تعلق می گیرد. این گواهی مجوز قانونی برای انجام فعالیت های حقوقی به عنوان وکیل پایه یک دادگاه و وکیل پایه یک دو دادگاه را می دهد.

پروانه وکالت پایه به فردی اعطا می شود که دارای شرایط زیر باشد:

1) وکیل پایه یک باید حداقل دارای مدرک لیسانس حقوق باشد.

2) در آزمون وکالت نمره قابل قبولی کسب کرده باشد.

3) دارا بودن شرایط اعم از شرایط عمومی، اخلاقی و شرعی مصوب.

4) در آزمون های تشریحی و مصاحبه علمی نمره قابل قبولی کسب کرده باشد.

5) مرحله دوم وکالت (مخصوص وکلا ماده 187) را به پایان رسانده است.

6)دوسال کارآموزی قانونی را گذرانده باشد.

چه مراجعی پروانه وکالت صادر می کنند؟

در حال حاضر دو مقام رسمی برای صدور پروانه وکالت مشغول به کار هستند. یکی از آنها مرکز وکلای دادگستری و دیگری مرکز مستشاران قضایی است که به وکلا ماده 187 معروف است.

پس از قبولی وکیل در آزمون ورودی، دوره کارآموزی او شروع می شود. توجه داشته باشید که وکلای کانون وکلا نیز مجاز به رسیدگی به پرونده های حقوقی زیر نظر سرپرست خود هستند.

این وکلا پس از گذراندن دوره کارآموزی و قبولی در آزمون جامع، به شرط قبولی در اولین پروانه، نامه آزمایشی دریافت خواهند کرد. این در حالی است که وکلای مرکز مشاوران در طول دوره کارآموزی مجاز به وکالت در دعاوی نخواهند بود.

پس از پایان دوره و قبولی در امتحان نهایی، پروانه وکالت پایه دو برای فرد صادر می شود. هر چند این وکلا پس از گذراندن دو سال و قبولی در آزمون دیگر می توانند پروانه وکالت پایه یک را دریافت کنند.

تفاوت نوع وکالت وکیل پایه یک با وکیل پایه دو

در این قسمت از مقاله با تمرکز بر عنوان وکالت به تفاوت وکیل پایه یک با وکیل پایه دو می پردازیم.

برای وکیل نوع خاصی از اختیارات وجود دارد و قوانین خاص آن عبارت است از: قراردادهای وکلا و موکلان، قانون مدنی، قانون وکلا، طرح آزادی کانون وکلا، قانون وکالت وکلا و قانون مدنی.

همانطور که گفته شد وکیل شخصی است که قانوناً به عنوان جانشین شخص حقیقی معرفی می شود. این شخص وظایفی دارد که باید طبق قراردادی به نام وکالت انجام شود.

بنابراین تفاوت وکلا سطح یک و دو در قرارداد حقوقی آنها نیز قابل بررسی است. عقد وکالت یکی از عقود مجاز است و وکیل و موکل می توانند میزان آن را تعیین کنند.

لذا طبق قرارداد وکلای پایه دو دادگستری این افراد حق شرکت در دادگاههای کیفری تا ده سال حبس و شلاق و جزای نقدی و امور دفاعی را دارند و فقط در صورتی که دعوی کمتر از پنج باشد. صد میلیون ریال یا دعاوی غیر مالی حق حضور در محاکم قضایی را دارند. دارند

وکیل دادگاه بدوی فقط در پرونده های دادگاه می تواند از موکل خود دفاع کند اما وکیل دادگاه بدوی مجاز به شرکت در همه دادگاه ها اعم از دادگاه ها و مجرمان است.

وکیل دارای پروانه وکالت از کانون وکلا ابتدا باید دو سال وکالت کند اما می تواند زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری از حقوق موکل خود دفاع کند.

در طول این دو سال کارآموزی، این وکلا باید از نظر مدارک تحصیلی و گزینش های مربوطه برای اخذ پروانه وکالت تایید شوند. پس از آن این افراد موفق به اخذ نمایندگی پایه یک قاضی می شوند.

این موضوع تاثیری در تفاوت وکلا ندارد. زیرا این شرط یکی از موارد مشابه در اخذ هر دو پروانه وکالت است.

چه افرادی نمی توانند پروانه وکالت بگیرند؟

طبق ماده 10 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، افراد مجاز به اخذ پروانه وکالت نخواهند بود. این افراد عبارتند از: اتباع خارجی، افرادی که دارای مفاسد اخلاقی و مرتکب اعمال منافی عفت شده اند، محکومان به انفصال از خدمات دولتی، کلیه قضات و کارمندان دولت، زندانیان و افراد کمتر از 25 سال.

نتیجه

بر اساس قانون کانون وکلای دادگستری، مهمترین تفاوت وکیل پایه یک با وکیل پایه دو این است که وکیل پایه یک می تواند بدون محدودیت در کلیه محاکم حقوقی و کیفری حضور یافته و به امور حقوقی سراسر کشور رسیدگی کند. . این در حالی است که وکیل پایه یک دادگستری دو تنها اجازه رسیدگی به جرائم کیفری را دارد که به جرایم قابل مجازات می پردازند.

برای متقاضیانی که به دنبال وکیل مناسب برای رسیدگی به پرونده خود هستند، در صورتی که نام وکیل دارای عنوان پایه باشد، اطمینان بیشتری خواهند داشت. اما توجه داشته باشید که پروانه پایه یک پشتوانه اعتباری و سابقه کار برای وکلا محسوب می شود اما در برخی موارد تجربه و تسلط یک وکیل می تواند مهمتر از مدرک پایه او باشد.
بنابراین نمی توان به طور قطعی گفت که وکیل پایه یک دارای شرایط بیشتری نسبت به وکیل پایه دو است.

نودل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *