نودل

مجله اینترنتی سرو دانلود

خانه » ریپرتاژ » همه چیز درباره یاسمن کوهی

همه چیز درباره یاسمن کوهی

همه چیز درباره یاسمن کوهی

نودل

همه چیز درباره یاسمن کوهی

 

عنبیه یک گل زیبا و خاص است که در اکثر مناطق معتدل جهان یافت می شود. این گل عمدتا در نیمکره شمالی ، از اروپا تا خاورمیانه یافت می شود. البته زیباترین نیلوفرهای وحشی در خاورمیانه یافت می شوند و در طبیعت برگها و ساقه های گیاه بسیار کوتاه است. زنبق متعلق به خانواده است و از نظر علمی به زنبق شبکیه معروف است.

زنبق مانند گلهای معمولی نیست و به محض دیدن اولین بار عاشق آن می شوید. این گل به دلیل ماندگاری بالا ، ظاهر زیبا و رایحه خوب ، طرفداران زیادی در بین مردم پیدا کرده است. عنبیه حدود 270 تا 300 گونه مختلف در جهان دارد و در بعضی از گونه ها می تواند به 60 سانتی متر ارتفاع برسد. این گیاه در اوایل ماه ژوئن شکوفا می شود و رنگ ها و انواع مختلفی دارد.

 عنبیه در رنگهای متنوعی از جمله بنفش ، سفید ، زرد ، آبی روشن ، نارنجی یا مخلوطی از همه این رنگها موجود است و دارای سه گلبرگ است که هر کدام معنای خاصی دارند. یکی از این گلبرگ ها به معنای ایمان است ، دیگری به معنای خرد و دیگری به معنای شجاعت است. آیریس به دلیل رنگ هایش الهه رنگین کمان لقب گرفته است و برخی معتقدند که یکی از وظایف وی هدایت روح زنان به آسمان است. رایحه عنبیه آرامش بخش ، عاشقانه است و در مدیتیشن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

زنبق با تاریخ پیوند خورده و هزاران سال سابقه دارد. آیریس شخصی است که صلح و امنیت را در نسل بشر به ارمغان آورده و از الهه یونانی باستان نامگذاری شده است. یونانیان باستان تصویر گل عنبیه را روی سنگ قبر مردگان خود حک کرده و در کنار قبر مردگان کاشته اند.

به گفته آنها ، این گل نشانه پاکی قلب است و رنگ سفید آن را نمادی از پاکی و برائت مردگان آنها می دانستند. پادشاهان یونان نیز تختهای خود را با گل زنبق آراسته و شاخه های شاخه بریده را به یکدیگر هدیه می دادند. البته این اعتقادات هنوز منسوخ نشده اند و از این گل به عنوان یک نماد خانوادگی ، سلطنتی ، نظامی و سیاسی استفاده می شود. در اشعار این شاعران فارسی بسیار صحبت شده است و نشان از جایگاه والای آن در میان ایرانیان دارد.

عنبیه انواع مختلفی دارد و از زمان های بسیار قدیم مورد توجه بوده است. این گیاه خواص درمانی بسیاری به عنوان دارو دارد و به دلیل بوی خوب در ساخت عطرهای مختلف نیز استفاده می شود. تستر بلو شنل یکی از برترین ها می‌باشد.

نیلوفرهای ریشه دار معمولاً دارای خط مویی در وسط آویزها هستند. مهمترین گونه این نوع سوسن آلمانی) است که در برابر سرما و خشکسالی مقاوم است. برگها خنجر شکل است و در آب و هوای گرمتر همیشه سبز به نظر می رسد. نیلوفرهای ریشه دار در اواسط بهار و اوایل تابستان شکوفا می شوند و می توانند سالانه دو بار در شرایط مساعد شکوفا شوند.

از دیگر گونه های زنبق های ریش دار می توان به پامیلا و زنبق اشاره کرد که در بهار شکوفا می شوند. سوسن لیلی دارای گلبرگهای سیاه و خاکستری با رگه های بنفش تیره و غمگین است که به دلیل همین ویژگی به آن سوسن عزادار نیز گفته می شود. نیلوفرهای پامیلا نیز بسیار کوتاه هستند و به نیلوفرهای پا کوتاه معروف هستند.

زنبق های بدون مو ، برخلاف زنبق های ریش دار ، روی آویز سطح صاف و بدون مو دارند. گونه مهم این نوع سوسن سوسن سیبری است که دارای برگهای باریک و باریک است که شبیه برگهای گندم است.

نیلوفرهای تاج دار در وسط آویزها و دقیقاً جایی که سوسن های ریش دار ریش دارند ، تاج می خورند و رنگ آنها متفاوت از رنگ گلبرگ ها است. این گیاه بومی مناطق استوایی است ، اما برخی از گونه ها نیز مقاوم به سرما هستند. گونه های محبوب سوسن تاج دار شامل سوسن ژاپنی است.

هر دو گونه کاملاً مقاوم در برابر سرما هستند. زنبق ژاپنی در تابستان شکوفا می شود و دارای گلهای بزرگ بنفش با لبه های بریده شده و کاسبرگ های آن نارنجی است. نیلوفرهای کوتاه ، گلها آبی و تاج های آن زرد یا نارنجی است.

از گذشته تا به امروز گیاهان و عناصر معطر نقش مهمی در صنعت عطر سازی داشته اند. زنبق یکی از آن گیاهان معطر است و به دلیل داشتن رایحه ظریف ، از آن برای تهیه انواع عطرها استفاده می شود. رایحه زنبق در ریشه های آن است و بیشترین مقدار عصاره رایحه را در خود دارد ، بنابراین ریشه های خشک شده زنبق زرد در صنعت عطر سازی استفاده می شود.

نودل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *