نودل

مجله اینترنتی سرو دانلود

خانه » ریپرتاژ » گزارش سامانه رایگان مودیان مالیاتی

گزارش سامانه رایگان مودیان مالیاتی

گزارش سامانه رایگان مودیان مالیاتی

نودل

گزارش سامانه رایگان مودیان مالیاتی

در این گزارش به قانون سامانه مودیان مالیاتی رایگان اشاره کردیم و راهنمای نحوه کار ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان را بررسی نمودیم.

سامانه مودیان مالیاتی رایگان یکی از مهمترین برنامه ها در سازمان امور مالیاتی کشور است که برای جمع آوری اطلاعات و یکپارچه سازی منابع اطلاعاتی کاربران مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید از این سامانه ها به منظور ارتقای سطح کیفی رسیدگی به امور مالیاتی خود بهره مند شوید. هر یک از مودیان با عضویت در این سامانه باید صورت حساب های خود را به صورت الکترونیکی ثبت کرده و از قابلیت های این برنامه استفاده کنند. این سامانه اخیرا به صورت رایگان نیز در اختیار کاربران قرار می گیرد و به همین خاطر کاربران با استفاده از آن در هزینه های خود صرفه جویی خواهند کرد.

 

 

ورود به سامانه مودیان مالیاتی

سامانه مودیان مالیاتی رایگان به سهولت در دسترس افراد قرار می گیرد. برای ورود به این سامانه باید به سایت p.tax.gov.ir مراجعه کنید. مودیان مشمول این قانون برای دریافت گزارش های مالی مربوطه نیز باید به این سامانه مراجعه کنند. استفاده از قابلیت های این سامانه بسیار ساده انجام می گیرد. به این ترتیب کاربران نیازی به آموزش خاصی برای استفاده از هر یک از قابلیت ها نخواهند داشت. این سامانه با هدف پیشگیری از فرار مالیاتی طراحی شده است و همه کسب و کارها و اشخاص حقیقی و حقوقی از آن استفاده می کنند.

در هر یک از بخش های این سامانه یک پوشه برای کاربران در نظر گرفته شده است که راه ارتباطی مودی با سازمان امور مالیاتی است. به همین خاطر پرداخت صورتحساب ها در موعد مشخص به سادگی انجام می شود. در صورت بی توجهی مودیان به پرداخت و ارائه اطلاعات صورتحسابی جریمه های ۱۰ درصدی به افراد تعلق می گیرد که ناگزیر به پرداخت آن خواهند بود.

بخش های مختلف سامانه مودیان

در هر یک از این سامانه ها عبارات مختلفی مورد توجه قرار می گیرند؛ در سامانه مودیان مالیاتی رایگان چهار ویژگی مهم مورد توجه قرار می گیرد که بخش بندی های مختلف آن را به کاربران معرفی می کند. برخی از این بخش بندی ها را در زیر مشاهده می کنید:

  • مراجع مخصوص ثبت و استعلام صورت حساب ها
  • حافظه مالیاتی مربوط به مودیان
  • کارپوشه های مخصوص هر مودی
  • مدیریت کامل سازمان مالیاتی و نظارت بر بخش های مختلف آن
  • پایانه های فروشگاهی سامانه مودیان

یکی دیگر از بخش هایی که در سامانه مودیان رایگان مورد توجه قرار دارد، پایانه های فروشگاهی است. هر دستگاهی که از سه قابلیت برخوردار باشد، به عنوان پایانه فروشگاهی شناخته می شود. سه قابلیت پایانه های فروشگاهی به شرح زیر هستند:

اتصال به سامانه مودیان مهمترین رکن پایانه های فروشگاهی به شمار می رود.
صدور صورتحساب های الکترونیکی برای هر یک از این فروشگاه ها نیز انجام می گیرد.
اتصال به شبکه های پرداخت رسمی نیز از ویژگی های پایانه های فروشگاهی در سامانه های مودیان به شمار می رود. این قابلیت ها پایانه فروشگاهی را تکمیل می کند.

سامانه مودیان رایگان

انواع صورتحساب های الکترونیکی در سامانه مودیان

مبحث صورتحساب های الکترونیکی نیز یکی از مهمترین مواردی است که در خصوص استفاده از سامانه مودیان مالیاتی رایگان مورد توجه قرار می گیرد. هر یک از این صورت حساب ها با فرمت به خصوصی شناخته می شوند. به همین خاطر نیز توصیه می شود به دسته بندی های مختلف آن ها دقت داشته باشید. الگوهای مربوط به این صورتحساب ها در سامانه مودیان مالیاتی رایگان نیز با هم متفاوت هستند. برخی از دسته بندی های آن ها شامل صورتحساب الکترونیکی نوع اول، صورتحساب های الکترونیکی نوع دوم، صورتحساب های الکترونیکی نوع سوم هستند. الگوهای هر یک از آن ها با هم تفاوت دارد.

الگوهای مربوط به هر یک از این صورتحساب ها شامل الگوهای فروش، فروش ارزی، صورتحساب طلا و جواهر و پلاتین و… می شوند. قراردادهای پیمانکاری، قبوض خدماتی، بلیط های هواپیمایی، صادرات و… نیز در این بخش دسته بندی می شوند و هر یک از آن ها با هم تفاوت های مهمی دارند.

اهمیت سامانه مودیان مالیاتی رایگان

اداره امور مالیاتی کشور سیستم جدیدی را برای سهولت و امنیت پرداخت مالیات توسط مودیان و جلوگیری از فرار مالیاتی ایجاد کرده است. افراد می توانند با مراجعه به این سایت و پوشه مربوطه، به تبادل اطلاعات بین خریداران و فروشندگان و سازمان امور مالیاتی بپردازند. اگر بخواهیم به اهمیت سیستم مودیان برای سیستم ها اشاره کنیم، باید موارد زیر را بیان کنیم:

  • می توانید برای هر مالیات دهنده یک پوشه یا پنل کاربری اختصاص دهید.
  • تبادل موثر اطلاعات بین مودیان مالیاتی و نظام امور مالی کشور.
  • مرجع نهایی ثبت و صدور و استعلام صورتحساب های الکترونیکی.
  • امکان اتصال مودیان به این سامانه از طریق هر دستگاه دارای حافظه مالیاتی.

حافظه مالیاتی

برای استفاده از هر بخش از سامانه مودیان مالیاتی رایگان باید به قسمت های موجود در هر بخش و قابلیت های مربوط به برنامه دقت داشته باشید. حافظه مالیاتی به ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری مربوط به هر یک از این سامانه ها مربوط می شود. حافظه های مالیاتی با چند ویژگی مهم شناخته می شوند. برخی از آن ها را در زیر مشاهده می کنید:

هر یک از آن ها نوعی حافظه الکترونیکی هستند که به سادگی در دسترس کاربران قرار می گیرند.
هر یک از این حافظه ها تحت نظارت سازمان امور مالیاتی هستند و به خوبی به هر یک رسیدگی می شود.
این حافظه ها دارای شماره شناسه یکتا هستند.
انتقال اطلاعات حافظه به سامانه مودیان نیز به سهولت انجام می پذیرد.
ثبت و نگهداری از اطلاعات صورتحساب نیز در این بخش به سهولت انجام می گیرد.

شماره های منحصر به فرد مالیاتی

هر یک از مودیان در استفاده از سامانه مودیان مالیاتی رایگان به شماره های منحصر به فرد مالیاتی نیاز خواهند داشت. این شماره ها از ۲۲ کاراکتر تشکیل می شوند که هر بخش از آن ها مربوط به بخشی از ویژگی های حساب کاربری سامانه می شوند. شش کاراکتر اول این شماره، شناسه حافظه مالیاتی است. پنج کاراکتر بعدی، تاریخ صورتحساب مودیان است. ده کاراکتر بعدی، سریال صورتحساب مالیاتی مودیان است. کاراکتر آخر، رقم کنترلی حساب مودیان است که از اهمیت بسیار زیادی در این شماره های مالیاتی برخوردار است.

سامانه مودیان مالیاتی رایگان

تاریخ اجرای قانون سامانه مودیان در خصوص شرکت های مختلف

هر یک از شرکت ها و کسب و کارها در تاریخ به خصوصی به این سامانه پیوسته اند. بر مبنای قوانین تعیین شده در این حوزه، از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ بسیاری از کسب و کارها مشمول شرکت در این سامانه خواهند بود. زمان بندی زیر برای هر یک از کسب و کارها و پیوستن آن ها به این سامانه تعیین شده اند:

شرکت های عضو بورس و فرابورس از تاریخ ۱۴۰۱/۸ موظف به حضور در این سامانه بوده اند.
شرکت های دولتی و سایر دستگاه ها در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰ در این سامانه عضو شدند.
اشخاص حقوقی در تاریخ ۱۴۰۲/۱ موظف به ثبت نام در سامانه شدند.
صاحبان مشاغل مشمول مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ۱۴۰۲/۴ موظف به حضور در سامانه هستند.
صاحبان مشاغل گروه اول و دوم نیز باید از ۱۴۰۲/۴ وارد سامانه شوند.
کلیه اشخاص مشمول نیز تا پایان برج ۱۴۰۲/۱۰ باید از این سامانه استفاده کنند.
قانون های اجرا شده در پایانه های فروشگاهی برای هر یک از گروه های نام برده شده در بازه های زمانی مختلف اجرا می شوند. در سال های اخیر فراخوان های متعددی برای مودیان سازمان های مالیاتی ارسال شده و اطلاع رسانی لازم در این خصوص در سایت گیتی حساب انجام شده است.

جمع بندی

در این بخش در رابطه با سامانه مودیان مالیاتی رایگان و بخش بندی های مختلف آن اطلاعاتی را بررسی کردیم. شما می توانید در هر یک از بخش های این سامانه اطلاعات مربوط به صورتحساب ها را درج کنید. به این ترتیب به امور مالیاتی شما بهتر رسیدگی می شود. در صورت استفاده از این سامانه در وقت و زمان و انرژی شما صرفه جویی خواهد شد. به این ترتیب کیفیت عملکرد شما در این حوزه به شدت افزایش می یابد. با وجود این سامانه دیگر هیچ مشکلی در امور مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی به وجود نمی آید.

این مطلب گزارش سامانه مودیان رایگان بازنشر از پایگاه خبری “خبر آنلاین” است.

نودل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *